fredag 7 maj 2010

Eskil och ogräsfröna


Oavsett årstid kommer Eskil in med några små frön i pälsen, frön som sedan biter sig fast i soffan, överkastet i sängen eller stolen där han sover. Under hösten är det inte bara ett fåtal små frön, utan det är klasar. Frön med en listig böj som hakar sig fast i tyget, där de ramlat av. Klädvårdsrulle eller dammsugare biter inte, de måste plockas bort för hand. Frö för frö.

Eskil är vår norska skogkatt (en raskatt med stamtavla och ståtligt namn - Drakborgens Eskil Järntass). Norska skogkatter har lång och tät päls, den perfekta fröspridaren.

Länge anklagade jag smörblomman för att vara boven (smörblomman har också en fröställning med hullingförsedda frön), men vet nu att det är NEJLIKROTEN. Nu känner jag igen den lilla bladrosetten på våren och jagar den överallt där den kommit upp. Men det var tack vare nejlikroten som mitt intresser för ogräs vaknade och jag lärde mig mer om dessa uthålliga och tåliga växter. Länge tänkte jag skriva en bok om ogräs, men andra (och troligen mer kompetenta) hann före, så det får bli bloggskrivande i stället.

1 kommentar:

marre sa...

Fin layout. Gillar det gröna både på omslag och i text. Kan du inte fota katten i det gröna gräset också så syns han bättre. Fröställningen ser ut som en hoper virknålar.
Jättefint är det och som sagt jag kanske kan bidra med ett eller annat
ogräs framöver.
Kram Marianne