torsdag 22 juli 2010

Jättebalsamin


Vad är förresten ett ogräs? Vad är det egentligen som avgör om en växt är ett ogräs eller inte?

I äldre tider använde man ordet ”gräs” för alla örtartade växter. Ogräs betyder alltså ”oört” (jfr danskans ukrudt, tyskans Unkraut och nederländskans onkruid). När man hör ordet ogräs tänker man normalt på något envist och otrevligt, som ska bekämpas, besprutas, rensas och hackas.

En allmän (mildare) modern definition tycks vara att ogräs är växter som växer på fel ställe, d v s där odlaren inte tänkt att de skulle vara med tanke på platsens användning. En växt kan alltså vara ett ogräs på ett ställe, men välkommet på ett annat.

Ett exempel på detta är jättebalsaminerna i min trädgård, som ursprungligen kommer från frön som jag fick av en arbetskamrat. Hon hade en fantastisk trädgård, en sådan som man läser om i trädgårdstidningarna. Olika ”rum”, stenarrangemang, pergolor – allt minutiöst planterat, arrangerat och rensat. Balsaminerna bildade fond mot en stor sten mitt i trädgården och inspirerad bad jag om frön, som jag strödde ut i en rabatt. Det jag då inte visste var att just balsaminer snabbt blir en växt som växer på fel ställe.

Barnbarnen tycker det är jätteroligt att nudda vid fröställningarna på hösten och se och höra när de spricker och sprätter iväg sina frön åt alla håll. Tack och lov är plantan lätt att känna igen och på våren rycker jag upp deras försök att invadera rabatter, trädgårdsland och gräsmatta. Nu får de stå och dölja komposttunnan samt hoppa in och fylla tomma ytor bakom växthuset. Och på lite andra stället där jag glömt att rensa bort dem eller inte hittat plantorna.

Första sommaren (när balsaminerna höll sig där jag ville att de skulle vara) tog en imponerad väninna frön och satte i sin rabatt utanför köksfönstret i sitt radhus. När hon åkte på semester i början av juli såg det lugnt ut, men när hon kom tillbaka fem veckor senare hade balsaminerna växt upp så de skymde hela fönstret.

Jättebalsaminer är ettåriga men hinner på en sommar, som namnet anger, bli väldigt höga, speciellt om de får mycket vatten och god jord. En av mina, som lurat till sig en plats framför hallonhäcken, är över två meter och har en stam som är minst tre centimeter i omkrets. Växtens ursprungsland är västra Himalaya, men den har spridit sig ut över Europa och finns etablerad i Sverige sedan ca 150 år. Varje planta bildar 700-800 frön som slungas iväg när den mogna frökapseln exploderar. Jättebalsaminen är släkt med krukväxten Flitiga Lisa.

Inga kommentarer: